با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و زندگی که به سمت مکانیزه شدن در حال حرکت است و همچنین افزایش روزافزون جمعیت، موجب شده است تا چرخ صنعت قالیشویی با سرعت بیشتری در حال چرخیدن و فعالیت باشد. به تبع این صنعت میزان آب مصرفی بسیار بالایی دارد. به منظور پیشگیری از اتلاف آب و همین طور کاهش هزینه‌ها، می‌توان از تصفیه فاضلاب قالیشویی استفاده کرده و پساب‌های تصفیه شده، را همانند تصفیه فاضلاب خانگی مجددا وارد چرخه‌ی مصرف ر ضمینه‌های دیگر کرد.

علاوه بر آن پساب‌های تولید شده در قالیشویی‌ها حاوی دترجنت‌ها و مواد سمی ، کرک و دانه و سایر آلاینده‌ها هستند که رهاسازی آن‌ها در محیط زیست باعث ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیر و آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی می‌شود.

قرارگیری دلایل فوق در کنار هم، باعث احساس نیاز جدی به  تصفیه فاضلاب قالیشویی و بازگرداند آب‌های استفاده شده به چرخه‌ی شستشو، را ایجاد می‌کنند.

تصفیه فاضلاب قالیشویی

روش تصفیه فاضلاب قالیشویی

میزان آلودگی و همینطور درصد حضور آلاینده‌ها در فاضلاب قالیشویی، هم سطح فاضلاب شهری است. تصفیه این فاضلاب‌ها به دو روش زیر انجام می‌شود.

  • روش شیمیایی

اساس کار در این روش تصفیه، انعقاد و لخته سازی است. در قسمت زیر به صورت اجمالی به بررسی مراحل انجام این تصفیه‌ها می‌پردازیم.

  • آشغال گیری

در این مرحله جامدات درشت و ناخالصی‌ها از طریق یک فیلتر که در مسیر ورود فاضلاب قرار دارد، جداسازی می‌شود که یک مرحله ابتدایی و اولیه است.

  • متعادل سازی

برای اینکه میزان حجم فاضلاب ورودی و همچنین میزان غلظت آن‌ها با هم برابر و متعادل شود از حوض‌های متعادل ساز استفاده می ک‌نیم.

  • اختلاط 

در این مرحله ماده منعقد کننده با فاضلاب مخلوط شده و ماده انعقاد کننده به سرعت بالا و به صورت یکنواخت با فاضلاب مخلوط می‌گردد که به آن اختلاط سریع نیز می‌گویند. پس از انجام این مرحله باید اختلاط کند نیز انجام گردد که در آن لخته سازی انجام شده و با اتصال ذرات به یکدیگر که تبدیل به ذرات بزرگ‌تر گشته و ته‌نشین شود.

  • ته نشینی

در این مرحله تمامی مواد معلق موجود، ته نشین شده و از آن جداسازی می‌شود. در این مرحله باید فاضلاب به مدت زمان مشخص در حالت سکون قرار گرفته و زمان لازم برای ته نشینی به آن داده شود.

  • فیلتر شنی

برای جداسازی ذرات بسیار ریز از این فاضلاب‌ها، باید آن‌ها را از فیلتر شنی عبور داد تا توسط سیلیس‌های موجود داخل فیلتر شنی، جداسازی شوند.

  • فیلتر کربنی

در این مرحله رنگ، بو و طعم فاضلاب قالیشویی توسط کربن فعال موجود در فیلتر کربنی جذب می‌شود. 

  • روش الکترو شیمیایی

تفاوت این روش با روش شیمیایی در افزودن انعقاد کننده‌ها به فاضلاب قالیشویی است. در روش الکتروشیمیایی با ایجاد جریان‌های الکتریکی، یون‌های آهن و آلومینیوم تولید می‌شوند و از این الکترودها برای انجام عمل تصفیه استفاده می‌شود. در عمل این یون‌های تولید شده با جریان‌های الکتریکی با یون‌های موجود در آب فاضلاب پیوند داده شده و ایجاد لخته می‌کنند. پس از ایجاد لخته، توسط ته نشینی این لخته‌ها از آب جداسازی شده و سایر مراحل تصفیه انجام می‌شود.

مزایای تصفیه فاضلاب قالیشویی

  • کاهش میزان آب مصرفی و هزینه‌های مربوط به آن
  • هزینه سرمایه گذاری بسیار پایین
  • اپراتوری آسان و نظارت به عملکرد
  • امکان استفاده مجدد از پساب‌های تولید شده
  • هزینه سرمایه گذاری پایین
  • فضای اشغالی کم
  • جلوگیری از اتلاف آب

این دسته از فاضلاب ‌ها درون خود واحد قالیشویی و به صورت مجزا تصفیه می‌شوند. و از اضافه شدن آن‌ها به فاضلاب‌های شهری جلوگیری می‌شود. این کار علاوه بر منافعی که به صاحبان واحدهای قالیشویی دارد منجر به کم شدن حجم کاری، در واحدهای تصفیه فاضلاب شهری نیز می ‌شود.

تصفیه فاضلاب قالیشویی
تصفیه فاضلاب قالیشویی

ظرفیت دستگاه‌های تصفیه فاضلاب قالیشویی

ظرفیت دستگاه‌های تصفیه فاضلاب قالیشویی به صورت مستقیم به اندازه واحد قالیشویی و همچنین میزان حجم آبی است که در شبانه روز تولید می‌شود. می‌توان ظرفیت دستگاه‌ها را بر اساس اندازه واحد قالیشویی به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد.

  1. واحد قالیشویی کوچک: ظرفیت دستگاه‌های تصفیه فاضلاب در آن‌ها باید بین ۲۰/۰۰۰ لیتر تا ۴۰/۰۰۰ لیتر در شبانه روز باشد.
  2. واحد قالیشویی متوسط: ظرفیت دستگاه‌های تصفیه فاضلاب در واحدهای متوسط بین ۵۰/۰۰۰ لیتر تا ۹۰/۰۰۰ لیتر در شبانه روز است.
  3. واحد قالیشویی بزرگ: ظرفیت دستگاه‌های تصفیه فاضلاب در واحدهای بزرگ چیزی حدود ۱۰۰/۰۰۰ لیتر تا ۲۰۰/۰۰۰ لیتر در شبانه روز و یا حتی بالاتر از این میزان است.

قیمت تصفیه فاضلاب قالیشویی

قیمت دستگاه‌های تصفیه فاضلاب شهری به عواملی همچون میزان ظرفیت آبی که باید در طول یک شبانه روز تصفیه شود، نوع دستگاه، برند، جنس دستگاه، روش مورد استفاده برای تصفیه آب، و از همه مهم‌تر کیفیت آبی که پس از تصفیه حاصل می‌شود بستگی دارد. سعی کنید ظرفیت دستگاه تصفیه فاضلاب را بر حسب اندازه واحد قالیشویی انتخاب کنید تا ضمن دستیابی به آب تصفیه شده بر اساس استانداردهای لازم به کاهش هزینه‌های خود هم کمک کرده باشید. در هنگام خرید دستگاه تصفیه قالیشویی دقت داشته باشید که با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته باشد و در ساخت آن از بهترین تکنولوژی‌ها استفاده شده باشد تا آب تصفیه شده هیچ گونه آلودگی و آلاینده اضافی نداشته باشد.